Kad krećemo da igramo neki ples uvijek nas zanima kako da izgledamo što bolje i efektnije na podijumu. Kubanski son ne odstupa od od tog pravila. Postoje razne paseo figure, promene strana, spuštanja i kretnje kojima vodimo partnere kroz prostor bilo u otvorenom ili zatvorenom stavu. Posle toga dolaze egzibicije i stavovi, a na kraju je neizbježan i neki akrobatski potez.
Najzahtjevniji i najzanimljiviji pokret u sonu se zove tornillo. Tornillo u prevodu znači šraf i ta riječ najbolje i opisuje način kretanja osoba dok izvode figuru.
Partner ili partnerka na jednoj nozi, najčešće lijevoj, izdignut na prednjem dijelu stopala, vrti se u mjestu zahvaljujući zamahu koji daje onaj drugi koji ravnomjerno kruži oko njega.
Najbolje je pokazati na primjeru pa pogledajte ovu divnu kombinaciju son tornillosa od 3:29 muški ili 4:42 ženski
Preporuka: odgledajte kompletan snimak jer je ovo jedan od najljepših i najelegantijih plesova u paru na koje sam do sada naišao.
Kao što vidite postoje različiti načini da se tornillo izvede: uspravno, sa slobodnom nogom napred ili pozadi, iz čučnja, u sedećem stavu sa prekrštenim nogama, sa šeširom na vrhu stopala, na koljenu…
Pokret je težak, kako tehnički, tako i fizički. Da bi se dobro izveo najvažnije je, pored glatkog đona na cipelama i glatkog poda, da partneri dobro sarađuju uz dovoljnu silu akcije i reakcije i da se navježba tehnika i stav. Samo fizičkom snagom je nemoguće izvesti ovaj pokret sve da ste rođeni u teretani ili da imate iza sebe 3 osvajanja Mont Everesta.
E sad dolazimo do onoga što bih volio da skrenem pažnju svima. Son cubano nije tornillo. Ako znate da odigrate tornillo to je samo znak da ste navježbali određenu tehniku. Mnogo volim kad vidim da neko uspješno odigra različite vrste tornilla, ali uopšte ne volim kad se tornillo uzima kao mjerilo da li neko zna da igra son i kao kriterijum takmičenja. Kubanski son je prvenstveno muzika na koju igramo i odnos između partnera, kao i svi plesovi koji se igraju u paru. Ako ne osjetimo partnera, ako ne ispratimo klave i kontra ritam, ako ne pratimo muziku, užitak je mnogo manji i džaba sva tornillo tehnika. Naravno, ovo je samo moj stav i savjet, a svako neka igra kako mu najviše prija jer zbog toga smo i tu. Uživanje prvo, sve ostalo posle ;).
Tornillo ne bi trebalo igrati u bilo kom dijelu pesme. Preporučuje se, nije obavezno, da se sačeka instrumentalna cjelina kad pojedini muzičari pokazuju svoju virtuoznost a pjevač ćuti. Tada i plesači mogu da iskažu svoje umijeće i da odigraju najkomplikovaniji potez. Na prethodnom snimku ste mogli vidjeti da tornillo počinje baš u instrumentalnom sektoru pjesme.
Poslušajte sad i ovu izuzetno popularnu son numeru „Venenosa“ Havana de primere i pokušajte da zamislite sebe kako se vrtite na jednoj nozi od 2:39.
Postoji i jedno džentlmentsko pravilo u sonu. Ako partner odvede partnerku u ženski tornillo, trebalo bi i on da odigra svoj tornillo. Suština je da ne „maltretiramo“ djevojke ako i sami nismo spremni da se potrudimo.
Za kraj evo još jedan fenomenalan son Septeto Santiaguiera – Baja y tapa la olla. Od 2:20 je sekcija u kojoj tres praktično tjera na igranje tornillo pokreta.
Uživajte i pokušajte na sledećoj žurci ili času sona.
Veliki soneroski pozdrav,
Monte Son